1. bi-mga
  2. 2. cvičení

2. Cvičení

Co bude na cvičení:

Masky, vrstvy & módy štětců

Jen pro připomenutí, více viz Layer modes in GIMP docs. Je dobré si uvědomit, že že stejné principy skládání vrstev se používají i např. při použití štětce na podkladovou bitmapu - můžu novou barvu přičítat, odčítat, násobit...

Filtry

Filtry se nachází v menu Filtry, jsou rozděleny podle funkcionalit do podtříd. Mezi základní filtry je možné zařadit:

Alternativně existuje řada pluginů, které přidávají další filtry. Filtrovat se obecně dá více způsoby, dost často se jedná o filtraci obrazu s použitím konvoluce (dozvíte se více nejspíše v BI-PGA, možná dřív), s jejím použitím lze typicky detekovat hrany a nebo nějakým způsobem eliminovat defekty v obraze (např. nejjednodušeji vyhlazením...). Tomu ostatně odpovídá řada filtrů z menu Filters.

Pozn. operace lze aplikovat také jen na části obrazu:

  1. vybrat část obrazu jakýmkoliv nástrojem pro výběr
  2. aplikovat filtr z menu

Transformace

Pod pojmem transformace se neskrývá nic nečekaného, jedná se transformaci obrazu v prostoru, např:

Při spojení si informací z kurzu BI-LIN (lehké připomenutí z wiki), není na škodu si uvědomit, že se jedná o lineární, potažmo afinní transformace a je možné je nějak maticově reprezentovat (dozvíte se v BI-PGR).

Je možné také transformovat barevné složky obrazu, nástroje jsou v menu Color > *. Není (imho) žádná přesně daná hranice hranice mezi filtrací a transformacemi barevných složek.

K úpravě obrazu může sloužit například histogram (míra zastoupení jednotlivých jasových hodnot v obraze, obecněji v BI-PST). V obraze je též možné upravovat jas a kontrast, použít prahování, křivky (jedná se o alternativu "obyčené" gamma korekce) a úrovně (slouží mimo jiné k vyvážení stínů a jasnějších částí).

Retuš

Při retušování se hodí funkcionality jako klonování (a perspektivní klonování).

Úkol na cvičení

Materiály z minulého cvičení:

Nedostatky jsou velmi často v odrazech - některé techniky k odhalování retuší se soustředí právě na hledání těchto nedostatků, problematické je to také v kombinaci s postupným navyšováním rozlišení (ve 4K se nedostatky hledají lépe). Problmatický je na autě detial např. odrazu na boku auta. Jak to napravit?

Je možné si všimnout, že v boku auta se odráží jiné auto. Co s tím:

Co když bych potřeboval změnit celou barvu auta?

Co když chci auto zasadit do scény s trochu jinou perspektivou? Hodí se, pokud byly fotky foceny ve stejném místě ale s jiným fotoaparátem, objektivem (např. jiná ohnisková vzdálenost).

Tipy:

Úkol: vezměte fotografii svojí osoby/najděte nějakou na internetu a vložte ji do scény s autem

Problém - část auta bude před člověkem a část bude za člověkem - jak to udělat co nejjednodušeji?